ارتباط و سلامتتناسب اندامدارو و سلامتسبک زندگی

ارتباطات سلامت

در دهه های اخیر ، تغییرات عمیقی در زمینه های مختلف توسعه رخ داده است که شرایط زندگی فردی و اجتماعی افراد را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. در این فرآیند ، سطح انتظارات انسانی از کیفیت و امکانات بیولوژیکی و زیست محیطی به طور قابل توجهی افزایش یافته است و به دنبال آن تغییرات عمده ای در نگرش و اعتقادات مردم نسبت به م componentsلفه هایی مانند امید به زندگی ، رفاه ، امنیت ، سلامتی ، نشاط روانی و … ایجاد شده است. ایجاد شده. امروزه ، متخصصان بهداشت معتقدند که بین کیفیت زندگی و وضعیت سلامتی رابطه مستقیمی وجود دارد و این یک اصل حیاتی در دوره های مختلف زندگی بشر از گذشته تا به امروز بوده است. تا آنجا که می توان گفت ، بالاترین هدف زندگی ، مردن جوان در بزرگترین سن ممکن است. با ظهور نیازهای جدید در این زمینه ، مجامع بین المللی ، به ویژه سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مراکز علمی و تحقیقاتی ، محققان و کارشناسان حوزه علوم بهداشتی طی تحقیقات ، نشست ها و کنفرانس های متعدد با همکاری سازمان ها ، مراکز علمی و نظریه پردازان و محققان علوم بهبود وضعیت بهداشت و بهبود سطح بهداشت و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی افراد و جوامع در سطح گروه ها ، طبقات و موقعیت های جغرافیایی مختلف هدف اصلی تلاش های علمی و عملی جدید و آن است پیشرفت نیازمند همکاری و پشتیبانی بخشهای مختلف فرهنگی است. ، سیاسی – اجتماعی ، اقتصادی در روند توسعه همه جانبه.
با توجه به توافق ها و تحقیقات انجام شده در این زمینه ، استراتژی پیشنهادی برای دستیابی به این هدف جایگزینی “پیشگیری” با “درمان” و سرانجام انتخاب یک رویکرد جامعه مدار است که در آن نیاز به آموزش مناسب هر فرد در این زمینه وجود دارد. بهداشت و افزایش سطح آگاهی از سلامت مورد تأکید است. بنابراین ، توانایی آماده سازی ، مقابله و حل مشکلات بهداشتی در صورت مواجه شدن با شرایط نامطلوب و خطرناک به عنوان توانایی تعریف شده است که مسئولیت افراد یا مقامات خاصی نبوده و نیاز به مشارکت ، همکاری داوطلبانه همه افراد و از پایین به پایین دارد. بالا.
همراه با این تغییرات ، با گسترش و توسعه ارتباطات و ظهور رسانه های جدید و شبکه های اطلاعاتی که قبلاً بیشتر در قلمرو رویاها و تخیلات بشری بودند ، حضور رسانه ها در تمام سطوح فردی و اجتماعی انسان ها تبدیل شده است. واقعیت اجتناب ناپذیر به این ترتیب اکنون نقش ها و کارکردهای خاصی برای رسانه ها در حال بازتعریف است ، که ایجاد و توسعه رشته های علمی جدید و رویکردهای جدید اجتماعی مبتنی بر ارتباطات و رسانه ها را ضروری کرده است. توجه به برنامه های ارتباطی در زمینه بهداشت نمونه ای از این واقعیت است که یک زمینه مهم و مستقل از مطالعات میان رشته ای ارتباطات و توسعه است.
در سال های اخیر ، حوزه “ارتباطات بهداشتی” در جهان ، نه تنها به عنوان بخشی از ارتباطات توسعه ، بلکه هم تراز با زمینه های ارتباطات سیاسی ، ارتباطات انسانی و مطالعات رسانه ای ، دارای اعتبار علمی و جهانی شده است.
استراتژی های ارتباطات بهداشتی عملاً منجر به ایجاد و افزایش توانایی ها و ظرفیت های ارتباطی هر دو گروه از متخصصان بهداشت و متخصصان ارتباطات در روند شناسایی مناطق ، کانال ها و پیام ها بر اساس سلامت می شود. علاوه بر این ، این استراتژی ها شامل طراحی برنامه های سطح خرد و کلان برای گروه های آسیب پذیر و همچنین تعیین اولویت ها و سیاست های بهداشتی برای سیاست گذاران و برنامه ریزان و همچنین آموزش بیماران و مراقبان و تأثیرگذاری در روابط ارتباط برقرارکنندگان سلامت با مخاطبان هدف است. آنها نقشی محوری در زمینه سازی برای توسعه و جلب مشارکت افراد در جامعه دارند.

۱٫ رویکردهای نظری
۱-۱- ارتباطات بهداشتی
ارتباطات سلامت زمینه جدیدی است که بر “نقش قدرتمندی” که ارتباطات انسانی و رسانه ها در ارائه مراقبت های بهداشتی و ارتقا health سلامت دارند ، تمرکز می کند. (Kreps و همکاران ۱۹۹۸)
داشتن یک زمینه بهداشت عمومی موفق و موثر مستلزم برقراری ارتباط صریح و روشن در همه سطوح و الگوهای اکولوژیکی از جمله ارتباطات بین فردی ، بین فردی ، گروهی ، سازمانی و اجتماعی است. در هر یک از این سطوح ، از کانالهای ارتباطی متنوعی از ارتباطات رو در رو گرفته تا ارتباطات جمعی استفاده می شود. ارتباطات بهداشتی طیف گسترده ای از زمینه های اجتماعی ، خانه ها ، مدارس ، مطب پزشکان ، محل کار و مواردی از این دست را در بر می گیرد.
بنابراین ، ارتباطات بهداشتی یک حوزه در حال تکامل است که دو حوزه ارتباطات و سلامت را به هم متصل می کند و از آن رویکرد چندوجهی و میان رشته ای حاصل شده است که امروزه به عنوان شاخه ای بین رشته ای از سوی جوامع علمی و سازمان های جهانی در نظر گرفته می شود.
ارتباطات بهداشتی شامل چندین رشته از جمله آموزش بهداشت ، ارتباطات اجتماعی ، ارتباط کلامی ، بازاریابی ،

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن